Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: biskut mayat

Thursday, January 13, 2011

biskut mayat




~cream cracker (sumber)


Sambil-sambil mencicip nescafe panas, saya patahkan beberapa keping biskut, kemudian perlahan-lahan saya rendamkan kepingan biskut tadi ke dalam nescafe yang masih lagi berasap.


Dengan lafaz bismillahirahmanirahim, biskut mayat selamat disemadikan.

Tidak ada lagi siri bercakap dengan langsir, saya baru sahaja berhijrah ke kediaman baru. Lebih tenang saya kira.

Membelek-belek journal berkaitan projek tahun akhir.

“Green Synthesis of Levulinate Ester using Immobilized Lipase”.

Tajuk yang menarik saya kira, penghasilan ester menggunakan enzyme.

Semester ini hanya perlu menyiapkan research proposal, semester depan mula menulis dan kemungkinan besar cuti panjang selama empat bulan pada hujung semester ini akan cuba menyelesaikan lab work, kerja makmal.

Bertanya En. Google, melawat juga ke sciences direct mencari bahan tambahan.

“Adding Ethyl Levulinate to the diesel results in a cleaner burning fuel with high lubricity, flashpoint stability, reduce sulphur content and improved viscosity”.

"Cleaner burning fuel?"


Saya kira ada kaitan dengan projek honour seminar saya pada semester lepas, biofuel. Tak boleh mengulas panjang kerana masih dalam proses pembacaan.


BERSYUKURLAH


Dulu saya pernah bercerita tentang istiqamahnya seorang sahabat dalam mengerjakan solat fardhu lima waktu secara berjemaaah di masjid walaupun keadaan fizikalnya yang lumpuh kedua belah kaki.


Melihat sahabat tadi mengesot-ngesot mengerah segala keringat menaiki anak tangga masjid daripada kerusi rodanya, saya termenung panjang dan mungkin sedikit sebak. 


Betapa besar nikmat berjalan dan berlari.  


Betapa kita yang masih sihat untuk berlari dan mempunyai kenderaan masih lagi liat dan bermacam alasan untuk menunaikan solat secara berjemaah.  


Ucapkan rasa syukur, terima kasih kepada Allah s.w.t diatas nikmat berjalan, berlari, bernafas, dan segenap nikmat yang dikurniakan terutama kepada dua nikmat yang paling besar, nikmat iman dan islam.


Dan kita buktikan rasa syukur kita dengan melakukan ketaatan dan sedaya upaya menjauhi kemaksiatan, moga-moga Allah s.w.t menerima dan memimpin kita menuju redhaNya. 


Ameen.. 



Dari Abu Hurairah r.a katanya, Nabi saw bersabda yang maksudnya : 

“Lihatlah kepada orang yang lebih rendah daripadamu dan jangan melihat kepada orang yang lebih tinggi. Itulah tembok yang kukuh supaya kamu tidak menghina pemberian Allah kepadamu”. (Bukhari)




p/s- peringatan untuk penulis pastinya


Read more: perantaudiary | life is journey

3 comments:

  1. biskut mayat. hurm, sedap dimakan sambil minum petang...

    ReplyDelete
  2. lagi sedap kalu cicah dengan nescafe.. =)

    -perantau

    ReplyDelete
  3. biskut yg memang sedap. Nama je yang tak sedap

    ReplyDelete