Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: Travelog PLIPI o9 ( final )

Thursday, June 4, 2009

Travelog PLIPI o9 ( final )







“Alhamdulillahirobbila’lamin, hamdan hamidin..” tazkirah maghrib disampaikan, bacaan yasin pada malam itu betul-betul mendamaikan jiwa. Tenang.

Malam itu dipenuhi dengan tazkirah dan pengisian. Peringatan tentang hari akhirat dihidangkan, moga-moga dapat menyedarkan pendengar dan pemberi peringatan tentang hidup yang hanya sementara. Hidup sebuah perjalanan.

“Syahir tak yah guna mick ar..” Suara di belakang tirai mengejutkan.

Mikrofon yang rosak itu, menggangu sedikit konsentrasi para muslimat di belakang tirai.



“Syahir?” Tazkirah diteruskan tanpa bantuan pembesar suara.





Agro Semuji resort, Gambang.

HARI AKHIRAT



"Ya Tuhan Kami, Kami telah melihat dan mendengar, Maka kembalikanlah Kami (ke dunia), Kami akan mengerjakan amal saleh, Sesungguhnya Kami adalah orang-orang yang yakin."

Sajdah (Ayat 12)

Beberapa potong ayat suci dibacakan. Malam itu, terasa tenang menyampaikan tazkirah, tidak seperti malam yang selalu. Aku mengajak diri sendiri dan sahabat untuk meneruskan amalan mathurat dan bacaan al Quran yang telah dilakukan sepanjang program, semoga kita sama-sama istiqamah dalam mujahadah. Amin.

“Saya ambil kesempatan untuk memohon seribu kemaafan sekiranya terdapat kesalahan yang dilakukan sepanjang memimpin program PLIPI, terima kasih kepada semua sahabat yang banyak membantu dan bertungkus lumus mengorbankan masa dan tenaga bagi menjayakan program ini. Semoga ukhwah kita akan kekal dan terus subur.”

Pak cik driver menganguk perlahan. Buku takwa karangan Tuan Guru Nik Aziz dibelek seorang sahabat. Dia membacakan suatu petikan tazkirah dalam kitab tersebut. Seperti tazkirah sambungan, bacaan yang dibaca beliau mempunyai maksud yang tersirat seperti tazkirah yang telah disampaikan sebentar tadi. Dan hakikatnya kami tidak bersedia walaupun untuk lima minit bagi memberi pengisian untuk malam itu. Subhanallah.

Solat isyak diimami oleh saudara syahir, selesai solat aku bergegas menemani saudari saudara Qayum untuk persiapan barbeque. Semangat. Sayup daripada luar terdengar alunan nashid untukmu teman. Aku bergegas ke dewan makan. Mematikan video nashid tersebut yang bukan waktunya untuk dipertontonkan lagi.

“Kantoi la nanti..”

Malam itu makanan banyak yang dibazirkan. hu3



KAYAK INDUSTRI



“BUshH”

Sayup daripada jauh, dua orang muslimat jatuh dalam tasik! Aku tertanya-tanya sapa la gerangan muslimat tersebut..

Petang sebelum babeque, kami berkayak industry di tasik Semuji. Pengalaman berkayak kali kedua untuk aku. Kali pertama bersama ekspidisi kayak merdeka anjuran kelab rekreasi KmPh. Ekspidisi Paksa rela.Kami perlu melaksanakan misi merentasi sungai Pahang sepanjang 50 km, daripada Bandar kuantan ke Bandar diraja pekan. Bayangkan manusia yang tidak pernah berkayak disuruh mendayung merentasi sungai Pahang yang luas dan deras arus airnya. Pengalaman 3 hari 2 malam yang sukar dilupakan.

Petang itu aku berkayak sepuasnya. Pengalaman rafting di sungai Pahang diaplikasikan di tasik Gambang. Sambil menikmati buah mangga yang manis dan melanggar beberapa bot sahabat. Seronok.



PACAT





JUngle Tracking



“Ni baru pacat sheikh, belum lintah lagi..” Aku memerli seorang sahabat.

Bagi yang tinggal di felda dan kampong pacat dan lintah menjadi perkara yang biasa, Namun ia menjadi perkara yang baru dan luar biasa untuk sahabat yang dibesarkan di kota.



Ramai sahabat yang menjadi mangsa, berlubang kaki dan pinggang, he3. Bagi yang tak pernah berjumpa pacat rasailah pengalaman pertama anda di hutan Gambang. Aktiviti jungle tracking yang cukup menarik. Pelbagai halangan diredahi merentasi hutan yang berbukit. Kami keluar daripada hutan melalui kem latihan PLKN.





in memory



AIR TERJUN PANDAN





Air Terjun Pandan, Panching Kuantan



Pagi sebelum kayak, kami melawat ke Panching sejurus selepas selesai berexplorace. Asam jawa, bawang putih, teh tawar, tiup tepung. Mantop2.. Tahniah kepada semua urusetia yang terlibat.

Kali kedua aku tiba di air terjun ini, kali pertama bersama bapa saudara beberapa belas tahun yang dulu.





IBRAH DARI PLIPI



Aku belajar banyak perkara daripada program ini. Dari segi kepimpinaan, pengorbanan dan kebergantungan dan yang paling penting tawakal kepada Allah. Mehnah dan tribuasi yang mengacau membuatkan aku hampir putus asa.

Namun segala kepayahan dan pengorbanan itu terbalas apabila melihat senyum ceria yang menghiasi wajah-wajah sahabat. Ketawa gembira para pensyarah dan pegawai yang mengiringi, Aku terkesan.





YA ALLAH,



Engkau mengetahui hati-hati ini



telah berkumpul kerana mengasihiMU,



bertemu untuk mematuhi perintahMU,



bersatu memikul beban dakwahMU,



hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk



mendaulat & menyokong syariatMU,



maka eratkanlah YA ALLAH akan ikatanya...



Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini



akan jalanNYA yang sebenar,



Penuhkanlah hati ini dengan cahaya RabbaniMu



yang tidak kunkung malap,



Lapangkanlah hati-hati ini dengan



limpahan iman dan keyakinan



dan keindahan tawakkal kepadaMU,



Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan



ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentangMU,



Jika Engkau mentakdirkan mati,



maka matikanlah pemilik hati-hati ini



sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMU,



Engkaulah sebaik-baik sandaran



dan sebaik-baik penolong,



YA ALLAH,



Perkenankanlah permintaan ini...~ameen~

Read more: perantaudiary | life is journey

1 comment: