Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: Influenza biskut

Wednesday, June 17, 2009

Influenza biskut



“Mana bilik A153?” pengawal keselamatan berkumis tebal lengkap beruniform menyoal.

Saya orang pertama kebetulan berada di tempat kejadian.

Petang maghrib sebelum azan Kolej Kediaman Sutera Indah (KKSI) telah diziarahi kakitangan jabatan kesihatan dan Jabatan Pertahanan Awam (JPA). Lampu siren kenderaan menarik perhatian ramai. Kehadiran pegawai kesihatan dengan mask menimbulkan pelbagai persoalan.

“Ni apahal Encik?” saya menyoal pegawai kesihatan.

“Kawan awak positif..” Dia menjawab.

“H5N1?..” saya menyampuk. Pegawai menganguk saya menelan air liur.





INFLUENZA B @ BISKUT



Beberapa hari sebelum kejadian pihak university telah menganjurkan satu lawatan ke luar Negara iaitu ke Australia. Selepas pulang, sahabat tadi mengadu demam dan tidak sihat, dia segera dibawa ke klinik berhampiran. Di sana, dia telah dikuarantin kerana di syaki menghidapi selsema babi. Sehinggalah berita petang itu diterima, dia kini positif influenza A!



“Awak ada nombor talifon semua pensyarah ni?” Pegawai menyoal sambil satu list name dipamerkan.



“Ni semua pensyarah FST.. tapi saya tak de nombor diaorang” saya menjawab.

Saya telah diminta oleh pegawai tadi untuk menunjukkan bilik yang mula-mula diziarahi oleh sahabat selepas pulang dari Australia. A153 menjadi rumah tumpangan beliau selepas pulang dari luar Negara. Dan apa yang merisaukan bilik tersebut sering saya kunjungi, Darul salaf menjadi rumah kedua saya.



“Tu dia punya housemate!” saya terlihat Sedey menuju ke Surau.



Sedey dipanggil. Mask segera diberikan, mereka membawa Sedey entah ke mana. Kemungkinan besar, semua ahli rumah tersebut akan dikuarantin. Saya terkenang biskut mary yang masih berada di Darul Salaf.





UJIAN ALLAH







Pesakit sedang menjalankan terapi, dipimpin saudara syahir



Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun". Mereka Itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka Itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.”

Surah Al-Baqarah

155-157

Seperti dinyatakan dalam ayat diatas,semua manusia yang beriman atau yang kafir diuji dengan pelbagai cara. Manusia seharusnya mengambil pengajaran daripada peristiwa-peristiwa musibah ini. Apa yang pasti, Allah tidak menciptakan sesuatu tanpa sebarang tujuan, setiap bencana yang terjadi menjadi peringatan kepada manusia bertujuan menyelamatkan manusia itu sendiri dari angkara maksiat yang terjadi dalam masyarakat mereka.



Tidak ada suatu musibah yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah. Barangsiapa yang beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi petunjuk dan hidayah kepada hatinya. Dan Allah maha mengetahui segala sesuatu.



Satu pengajaran yang boleh diambil dari bencana-bancana ini ialah bahawa manusia yang menganggap dirinya hebat di muka bumi ini akan menyedari bahawa ia sangat lemah dan sebenarnya tidak mempunyai sebarang kekuatan untuk mengendalikan semua ini. Manusia tidak mampu menolong dirinya apatah lagi orang lain, Subhanallah. Hal ini dinyatakan dalam Quran.



“Dan jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, Maka tidak ada yang menghilangkannya melainkan Dia sendiri. dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepadamu, Maka Dia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu”

Surah Al-An’aam 17

(Sumber Hakikat kehidupan duniawi; Harun yahya)





KUARANTIN





Selesai sesi terapi seorang sahabat rebah (main-main je )



“TOk.. tok..TOk..” saya mengetuk pintu rumah A15, Pintu rumah dibuka perlahan.

“Nak biskut..” saya meminta kepada mangsa kuarantin perlahan. Takut-takut ada pegawai kesihatan yang melihat.

Biskut mary diambil dengan penuh berhati-hati. Ia menjadi sumber kekuatan saya untuk beberapa hari ini. Biskut yang diperoleh dari kem harapan Sapura itu mengisi perut saya ketika lapar.

Malam itu saya ditugaskan untuk membeli makanan untuk mereka yang dikuarantin. Seramai tiga orang ahli Darul Salaf telah dikurung di rumah mereka sendiri, A15. Saya difahamkan mereka akan berada di sana untuk tujuh hari. Sesiapa pun tidak dibenar keluar dan masuk ke Darul Salaf.



p/s : Kepada semua penghuni KKSI anda diminta menjauhi A15 dan C18 untuk tujuh hari ini. Kepada ahli Darul Salaf, semoga anda bersabar atas ujian..

Read more: perantaudiary | life is journey

11 comments:

  1. salam.. apsal ko letak lebel kelako..
    weh.. cian kat diorang weh... ko pun patut kene gak ala..haha.. kan ko ahli situ gak.. bukti biskut tu dah cukup kuat...

    ReplyDelete
  2. untuk saher,
    malam tu memang betul2 klako, ha3

    p/s kita sama2 doakan kesihatan sahabat yang positif tadi..

    ReplyDelete
  3. korang ni ley plak wat mende ni cam main2..tp siyes, kelaka ah plak aku rase..haha..biskot tue yg xtahan

    ReplyDelete
  4. salam h1n1,...pandai mu buat lawak...kena baru tahu..bukan dah hembus ko haritu..selamat datang la lepas ni...hehhe

    ReplyDelete
  5. kepada aya,
    biskut Mery tu stok untuk satu sem.. =)

    ReplyDelete
  6. Sebenarny 4 kne kuarantin... Sorang terlepas. Ko la yg t'lepas. Dhlar kena hembus aritu. Meh masuk

    ReplyDelete
  7. sekadar gurauan untuk renugan ha3..

    p/s: ak main2 je la, mnta maap kpd ahlil bait =)

    ReplyDelete
  8. Syafakumullah.
    Semoga ada hikmah disebalik semua ni, inshaAllah.

    ReplyDelete