Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: Mencari Kekuatan

Monday, June 22, 2009

Mencari Kekuatan



“Setiap manusia mempunyai kelemahan dan kekurangan. Setiap manusia mempunyai kelebihan dan keistimewaan masing-masing..” Saya teringat nasihat seorang senior.


Saya sedang menulis. Termenung lama memikir kembali kelebihan dan kekuatan yang ada untuk disumbangkan. Memikir kelebihan yang dikurniakan Allah, merenung manusia-manusia hebat dengan kelebihan masing-masing.



MENCARI KEKUATAN




“Kalau tak pandai bercakap, mungkin kita hebat dalam kepimpinan..” Seniour memberitahu.


“Kalau tak pandai mengurus, mungkin kita hebat menulis..” Seniour memberi cadangan.


“Cari kekuatan..” Kata kunci pada petang itu.



Jauh saya termenung. Petang itu, minda saya cergas berfikir. Berfikir tentang kelebihan dan kehebatan yang dikurniakan oleh Allah kepada hamba yang sering lupa. Saya terus termenung, banyak soalan tak terjawab.


“Untuk apa mencari kekuatan?”


Sabda Nabi Muhammad


"Sebaik-baik manusia adalah orang yang lebih banyak manfaatnya kepada manusia."




Itu jawapannya. Saya sedang mencari kekuatan untuk menjadi manusia yang BERMANFAAT. Bermanfaat kepada agama dalam mendaulahkan islam. Bermanfaat kepada keluarga dengan menjadi anak yang soleh.Bermanfaat kepada masyarakat dalam menyumbang bakti untuk mereka.


Itu impian saya, menjadi insan bermanfaat.


KEKUATAN untuk menjadi manusia BERMANFAAT?


Saya masih dalam proses mencari...





SYUKUR DAN QANAAH




Jika kita muhasabah kembali syukur adalah kekuatan diri yang terpenting. Melalui syukur akan lahir sifat qana’ah yakni merasa cukup dengan apa yang ada.


Melalui dua kekuatan ini, kita bukan sahaja menjadi insan yang bermanfaat, kita akan sentiasa tenang dan bahagia. Kita akan sentiasa “berterima kasih” dengan apa yang dikurniakan Allah.


Allah akan tambahkan nikmatya kepada hambanya yang sentiasa berterima kasih kepadanya. Itu janji Allah. Allah berfirman:


Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih"

Surah Ibrahim ayat 7



Dalam kerangka mencari redha Allah dan menjadi manusia yang bermanfaat kita memerlukan dua kekuatan ini. Syukur dan sifat qana’ah.




KENAPA SAYA MENULIS?




“Ajar aku buat blog..” saya meminta kepada seorang sahabat. Semua orang ada blog, saya pun nak ada blog sendiri.


Itu matlamat asal saya menulis. Saya menulis ketika itu kerana persekitaran, menulis kerana Faktor luaran. “outside in”.

“Aku wajibkan diri menulis blog..” kata seorang sahabat.

Saya tak pernah mencuba. Jika ini sebab saya menulis, akan hilang keseronokannya. Saya membawa satu contoh, seorang mukallaf sembahyang kerana satu kewajiban.

Solat fardhu memang satu kewajiban, saya tak nafikan. Namun, apabila solat dikerjakan kerana WAJIB, hilanglah keseronokan dan kepuasan dalam ibadat. Solat sekadar untuk melepaskan diri dari satu kewajiban. Solat sekadar melepaskan batuk di tangga.


“Lakukanlah setiap perkara sebagai satu kepuasan dan keseronokan..” seorang penceramah yang amat saya kagumi memberitahu.

Saya sedang berusaha ke arah itu, menulis untuk satu kepuasan. “Inside out”. Melalui persekitaran dan pengalaman yang terbatas, saya sedang cuba untuk melahirkan tulisan dalam pelbagai corak.


Kadang-kadang tulisan saya beremosi. Dan selalunya tulisan saya tak pernah berfakta, tak pernah berformula, kadang-kadang hanya copy paste. Banyak bercerita tentang manusia, tentang diri saya pastinya.


Saya menulis untuk mencari KEKUATAN.

Saya menulis untuk menjadi insan BERMANFAAT.


p/s : Menulis untuk berkongsi dan saling memperingati.

Read more: perantaudiary | life is journey

4 comments:

  1. =) teruskan menulis..
    aku suke baca blog ko!
    :D

    ReplyDelete
  2. 'menulis untuk jadi kuat'

    stuju2!

    ReplyDelete
  3. btol kata aya...

    menulis untuk jadi kuat.

    kita menulis bukan untuk orang lain juga(dakwah)(untuk muhasabah diri kita yang paling penting)

    ske baca posting blog mu yang btol2 mu karang..

    mu penah kata tak pandai bagi nasihat,padehal bley je...hu3



    p/s:::pernah jadi org pertama baca satu posting mu kat dlm pendrive..yeay!!!

    ReplyDelete