Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: Hope to Hopeless

Sunday, June 14, 2009

Hope to Hopeless





“Pertama, keluarkan satu kertas A4” Saya memberikan arahan.



“ Arahan kedua, abang nak awak lipat kertas tadi menjadi empat bahagian” Saya meneruskan aktiviti.

Malam itu saya bersama dua belas ahli kumpulan tiger squad menjalankan modul kepentingan diri dan lifeline. Bertempat di Kolej Kediaman Nilam Courth, saya telah meluangkan masa menjadi salah seorang fasilitator untuk kem harapan Sapura anjuran Yayasan harapan kanak-kanak Malaysia dibantu Sekretriat Pendakwah Muda Malaysia (SPMM).

Seramai lebih kurang tiga ratus orang peserta dari kalangan anak yatim dan pelajar miskin dari pelbagai jenis sekolah di sekitar Selangor dan Negeri Sembilan telah terlibat.

“Apa yang penting? Wonderpac!” Acap menjerit.

“Acap jangan menjerit..” saya menasihati,Acap tersengih.



Bersama tiger squad





Dari kiri Danial, Acap, Saya dan Ain



Mengawal peserta dari pelbagai latar belakang, peringkat umur dan tahap pemikiran, betul-betul mencabar emosi. Adik-adik UPSR yang sangat suka bermain, abang-abang Pmr dan SPM dengan ego masing-masing. Tiger Squad saya terdiri daripada 5 orang calon PMR dan tujuh orang calon UPSR. Ditemani Acap dan Danial yang sangat hyperaktif membuatkan saya tidak kering idea.



Fc yang penyayang



Tiger Squad



PENGALAMAN BARU



Mangsa explorace



“Arahan ketiga koyakkan kertas tadi menjadi empat bahagian” modul kepentingan diri diteruskan.

“ Arahan seterusnya tuliskan di setiap helaian tadi keluarga, sahabat, harta dan pendidikan” saya menambah.

“OK, Abang nak awak semua pejam mata sekarang” aktiviti diteruskan.

“Abang nak buat magic ke?” Acap menyoal.

“Semua pejam mata, jujur” saya tak melayan.

“Sekarang kosongkan fikiran” peserta diminta mengosongkan fikiran untuk lima minit.

“OK, semua boleh bukak mata sekarang..”.

Malam itu peserta diminta menyusun empat perkara tersebut mengikut kepentingan. Seterusnya, mengoyakkan tiga perkara yang mereka rasa tidak penting untuk diri mereka dan membuangkannya dengan penuh perasaan geram. Semua ahli tiger squad memilih keluarga sebagai perkara yang paling penting.



Bola beracun



Fc yang terlibat





Fc muslimeen





“Kenapa Nanisa pilih keluarga?” Saya menyoal.

“Bukan ke ramai keluarga dekat luar sana, yang buang anak mereka..” saya membuat provokasi.

Modul tersebut bermatlamat supaya peserta sedar bahawa pendidikan merupakan perkara yang paling penting untuk diri mereka.Malam itu peserta dibawa untuk berfikir kembali tentang matlamat mereka.Modul lifeline menjadi sesi muhasabah untuk para peserta.



Bersama datin Rosmah



HOPE TO HOPELESS



Saya tertarik dengan ucapan dan nasihat yang disampaikan CEO kumpulan Sapura dalam upacara penutup.

“Analogi seperti pelita yang sudah terisi dengan minyak tanah, dan dinyalakan sedikit demi sedikit, terpulang kepada adik-adik peserta untuk meneruskan nyalaan pelita tersebut”

Beliau turut mengharapkan agar adik-adik peserta dapat memberikan harapan baru kepada agama, keluarga dan sahabat.

Memberikan harapan kepada yang putus harapan, sangat men

dalam makna yang tersirat. Visi atau harapan yang jelas dapat meledakkan semangat. Nabi Muhammad S.A.W adalah contoh tauladan yang terbaik. Harapan beliau adalah melihat manusia mendapat kebaikan di dunia dan di akhirat dengan cara mengabdikan diri kepada Allah di muka bumi ini.



Nabi Muhammad juga merupakan anak yatim. Apa yangmenjadikan beliau seorang yang hebat adalah harapan dan visinya yang jelas, beliau memberikan harapan dan berkongsi visi kepada seluruh umat di bawah bimbingan wahyu Allah.

Beliau hidup di tengah masyarakat jahiliah yang asyik bersengketa antara satu sama lain. Tidak sesiapun yang menjangkakan di tengah-tengah masyarakat yang tidak mempunyai tamadun ini akan lahir seorang anak yatim yang bakal mengubah segala-galanya. Hebatnya seorang anak yatim.

Mari kita mencontohi peribadi rasulullah dengan melaksanakan, berkongsi dan menyebarkan harapan iaitu seruan dakwah baginda di segenap alam. Memberi harapan kepada mereka yang putus harapan. Hope to hopeless.



WARKAH



Lagu warisan dinyanyikan



Malam sebelum itu, peserta diarahkan supaya menulis warkah untuk isteri Perdana Menteri, Datin Paduka Rosmah Mansor. Beliau telah menghadirkan diri ke kampus induk USIM untuk bertemu para peserta. Saya sakit perut ketawa membaca warkah yang telah ditulis oleh Acap.



“Assalamualikum, saya tengok datin sangat cantik hari ni, tu je saya nak cakap”





p/s: alfatihah untuk mujahidin Fathi Yakan.







Read more: perantaudiary | life is journey

No comments:

Post a Comment