Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: Kita hamba

Tuesday, August 25, 2009

Kita hamba









Ibrahim bin Adham berkata,


“Suatu masa saya telah membeli seorang abdi. Saya tanya namanya. Dia menjawab “Panggillah apa sahaja yang tuan suka..” Aku bertanya pula apa yang dia mahu makan. Dia menjawab “Apa sahaja yang tuan ingin berikan..” .



Aku bertanya pula tentang pakaian yang dia hendak pakai. Dia menjawab “Apa sahaja yang hendak diberi..” Aku bertanya kepadanya tentang apa pekerjaan yang hendak dia lakukan. Dijawabnya sedemikian juga.


Aku bertanya pula kehendaknya.


Dia menjawab, “Bahawa aku hanyalah seorang hamba abdi dan hamba abdi tidak ada kehendak yang lain selain daripada kehendak tuannya”



Aku pun terfikir, sekiranya aku hamba Allah yang sejati, tentulah aku menyerah bulat-bulat kepada Allah seperti hamba ini.



-Petikan dari "Belajar dari para wali" karya Wan Ji Wan Husin-



p/s: Mari menjadi hamba

Read more: perantaudiary | life is journey

No comments:

Post a Comment