Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: Tun Sri LAnang

Wednesday, February 25, 2009

Tun Sri LAnang

Cover album ichemtech, kini di pasaran!!




Kesibukan tahap gaban sejak beberapa mingu ni membuatkan badan aku rasa macam nak pitam. Tapi difikirkan balik sibuk pun sebenarnya satu nikmat, lebih baik tension dalam menuntut ilmu daripada tension akibat kebosanan tanpa sebarang aktiviti. Saat ini baru kita akan sedar betapa besarnya nikmat masa lapang. Masa sangat pantas berlalu, setiap detik kita semakin hampir untuk menuju penghidupan yang kekal di sana, kita hanya mempunyai dua pilihan samaada mendapat nikmat ataupun diazab dengan azab yang pedih. Alhamdulillah, terima kasih ya Allah kerana mengizinkan aku berada dalam nikmat islam dan iman sehingga ke hari ini. Letihnya .. Ingatkan bila ambik degree ni buleh la nak relaks-relaks sikit, tapi rasanya lebih kurang je suasana degree dengan matrik dulu. Lecturer semua sibuk nak buat kuiz, assignment pula bertimbun-timbun.





Apabila sebut pasal assignment ni, teringat pula cerita kelakar dekat UKm hari sabtu baru ni. Cerita bermula, aku bersama beberapa orang sahabat sekuliah Sahe, Qad, dan kumey telah pergi ke Perpustakaan Tun Sri Lanang di UKm. Tujuan utama rombongan ini adalah untuk mencari bahan-bahan bagi menyelesaikan assignment Hubungan Etnik yang perlu diserahkan pada hari khamis minggu hadapan. Habis jea periksa arab kami menaiki kereta kancil hijau milik sahe menuju ke KTM Batang Benar. Sebelum bertolak, kami pulang sebentar ke Sutera Indah, kami betolak ke Batang Benar dalam pukul 12.30pm. Selepas tiket dibeli oleh Qad, kami dengan riangnya menungu ketibaan train. Ramai juga manusia kat situ, biasa la hari minggu.
“macam kenal jea..”, kata sahe dengan muka selambenye. RUpa-rupanya macam tak percaya terjumpa Ustazah Manal, dia pun tengah tunggu train jugak nak balik KL. Sempat la sembang-sembang dengan dia. Ustazah kesayangan yang mengajar bahasa arab pada semester lepas. Ustazah sempat bercerita kepada kami, sewaktu dia study dulu pun macam kami juga, buat assignment last minutes. He3..




Dipendekkan cerita, kami pun tiba di ktm UKM, di sebabkan semua tak tau jalan, kami pun follow je student-student ukm, terpaksa la buat muka macam student Ukm. Sebelum bertolak ke sini seorang sahabat telah memberitahu kami cara-cara untuk ke library UKm. Setibanya di sana kami menaiki bas Khiffah (betul ke eja ni), bas Ukm, menurut sahabat tadi bas Khiffah akan menghantar student masuk ke UkM secara percuma. Apabila kaki kami menapak di tangga bas tersebut, kami dimaklumkan student luar tidak dibenarkan menggunakan perkhidmaatan bas percuma ini oleh driver. Kami disuruh menaiki bas rapid, jadi terpaksa kami menungu kehadiran bas rapid. SeLepas air kelapa yang berharga RM1 dibeli, kami pun menaiki rapid menuju ke library. Selepas menunaikan solat zohor di tingkat bawah library. Kami pun berkeliaran di sekeliling library untuk mencari sumber yang diperlukan.
Kami telah berjumpa sahabat lama Fahmi yang telah berpindah ke UKm. Dia sempat membantu kami mencari bahan, Ukhwah fillah. Atas keuzuran beliau meminta diri awal, ade assignment katenye. Nak dekat sejam lebih kami cari bahan, selepas membuat salinan fotokopi semua bahan kami pun beredar.



Ketika kami sedang khusyuk menandatangani buku pelawat untuk keluar seorang kakitangan Library tiba-tiba datang kearah kami. “Daripada mana ni?” Tanya beliau. “Usim”. Jawab salah seorang dari kami ringkas. “ Lepas ni tolong letak buku as well as kat mane awak semua ambik, sebab kami setiap hari isnin kami kena susun buku, bersepah-sepah buku, kami dah dapat aduan, bla bla….” macam ni la lebih kurang kami kena marah. Sakit juga dalam hati ni, rasenya elok je aku letak buku tadi. Ikutkan hati Nak je jawab “ saya dah lame tak belasah orang pak cik”. Tapi kami diam seribu bahasa, sambil di muka masing-masing tergambar wajah tak puas hati. Sekurang-kurangnya jika tak anggap kami sebagai tetamu pun berilah nasihat dengan cara berhikmah, jangan main redah jea.


Kami melangkahkan kaki keluar meninggalkan pegawai tadi, menungu bas untuk pulang. Bas rapid yang ditungu masih belum tiba, tiba-tiba bas kifffah berhenti di hadapan kami. Kami dengan pantasnya menaiki bas tersebut. Setibanya di pintu bas, “awak ni bukan student sinikan..”Driver menyoal, tanpa disangka beliau merupakan bro yang kami temui ketika mula-mula datang tadi, masih menjalankan tugasnya. “Tak pe la Bang”, kami beredar dengan muka seposen, seolah-olah faham dengan pertanyaan tadi, meninggalkan bas yang masih kosong tersebut dengan hampa.


Selang 10 minit bas yang dinanti pun tiba, kelihatan bas tersebut sarat dengan penumpang, Kami mengambil keputusan untuk berdiri di pintu bahagian tengah Rapid KL. Aku berdiri di bahagian paling tepi sekali pintu bas dengan machonya. Ketika sedang seronok menikmati pemandangan sekitar UKm yang indah dan luas, tiba-tiba pintu bas terbuka. Dan terjadilah satu peristiwa yang amat mengerikan, paham-paham je lah nasib makhluk Allah yang berdiri di bahagian tepi pintu tadi, nasib baik tak tersepit. Muka saya secara tiba-tiba menjadi tebal beberapa inci, he3.. Letih juga nak siapkan assignment etnik ni (alih Topik). Ketika kami berada di stesen ktm UKm, satu peristiwa ngeri lain telah berlaku, aku telah ditugaskan untuk membeli tiket. “Abang tiket ke Nilai 4” pintaku sambil menghulurkan wang kertas berjumlah RM10. Ketika abang tiket tadi memberikan tikat yang telah dipohon, barulah aku sedar bahawa kami perlu turun di batang benar, kerana kereta kancil hijau berada disana. hai..


Pengajaran kat sini ialah pertama jangan buat assignment last minutes dan jaga amanah dipertanggungjawabkan, jadilah seperti driver bas khiffah tadi, begitu syadid melaksanakan tugas tanpa mengenal erti simpati. Yang paling penting jangan berdiri kat tepi pintu bas.

waallahualam..
Read more: perantaudiary | life is journey

No comments:

Post a Comment