Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: Fantasi Ilusi Atau Realiti (episode one)

Wednesday, February 25, 2009

Fantasi Ilusi Atau Realiti (episode one)





Persoalan yang berserabut dalam fikiran Aku sejak beberapa hari ni. Buku karangan Harun Yahya yang dibeli masih belum dikhatamkan lagi, namun persoalan tentang Hakikat Kehidupan Duniawi yang dibincangkan memang cukup menginsafkan bagi sesiapa yang berfikir. Kehidupan manusia yang cukup singkat dibincangkan dari kacamata sains.





“Dunia ni hanya ilusi dan himpunan perspektif” kenyataan yang benar-benar memeningkan kepala Aku, apabila dibincang dari kacamata sains. Aku ketuk besi tangga, Aku pandang sekeliling bilik, ILusi ke semua ni? Maha suci Allah, Kajian dan fakta-fakta sains yang dipaparkan dan cara penyampaian penulis yang menarik membuatkan Aku seperti berada di satu alam yang lain. Tambahan lagi, Hujah beliau diperincikan lagi dengan potongan ayat-ayat Al-Quran. Hakikatnya Aku tak berapa suka apabila dibawa untuk berfikir tentang teori-teori barat yang memang memeningkan. Dalam proses bacaan karya tersebut, banyak soalan telah terjawab.






“Pejam celik dah 20 tahun Aku hidup kat dunia ni. Aku hidup kat dunia ni ape tujuannya? Aku sedar Tak lain hanya untuk beribadat kepada Allah pemilik dan pentadbir dunia. Dan Aku tahu purata umur ummat nabi Muhammad tak kurang dan tak lebih daripada 60 tahun. Singkatnya hidup ni.. Sebagai makhluk yang lemah, setiap hari Aku kena tidur 5 hingga ke 6 jam sehari. Tanpa Aku sedari, jika hayat Aku berusia 60 tahun, Aku akan menjalani kehidupan untuk 20 tahun dalam keadaan tanpa sedar. Dan sekarang baki umur Aku yang tinggal lebih kurang 40 tahun. Aku fikir lagi, Aku dah hidup dalam zaman kanak-kanak ribena lebih kurang 10 tahun, jadi Aku hanya hidup 30 tahun. Dan Kalau Aku tolak aktiviti-aktiviti rutin lain seperti mandi, makan, sembang dan sebagainya berapa tahun je Aku hidup kat dunia ni? 3 tahun? CUkup ke baki umur yang tinggal tu untuk buat amalan sebagai bekal kat akhirat nanti? kerasnya hati Aku, Kenapa payah sangat nak Istiqomah dalam ibadat? Duduk kat dunia ni ibarat sedang bemimpi, dan kedatangan malaikat maut ibarat suara yang akan mengejutkan Aku dari mimpi indah tadi”, Realiti ke mimpi? Hakikatnya semuanya adalah ilusi duniawi, dan hanya akhirat yang tempat yang hakiki…


bersambung..
Read more: perantaudiary | life is journey

No comments:

Post a Comment