Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: perbedaan

Sunday, March 28, 2010

perbedaan





differences~




Saya mempunyai dua orang sahabat.

Kedua-duanya mempunyai fikrah pemikiran yang berlainan, dan menurut saya kira jika keduanya bertemu dan bertukar fikiran pasti tidak akan menemui titik pertemuan.

Seorang berjiwa sufi, tapi membenci haraki. Kalau berbincang mengenai siasah dan haraki bersamanya, selalunya saya akan sakit hati.

kadang-kadang saya tak faham, penjelasan yang bagaimana harus diberi kepada sahabat tadi. Sedangkan dulu kami berdua dalam manhaj tarbiah yang sama.

Perbincangan yang tak pernah menemui titik persefahaman.


Manakala seorang lagi cenderung kepada salafi. Pendapatnya selalunya saya terima dan kadang-kadang terpaksa ditapis.
Maklum, kerana saya jahil dan kurang berilmu.


Pendapat mereka berdua selalunya saya setuju, kadang-kadang terpaksa ditapis.

Tapi, selalunya kepala saya sedikit 'senget' bercelaru. Bertemu sahabat pertama pendapatnya begini, dan bertanya sahabat kedua pula katanya begitu.
Semuanya saling bertentangan.

Tidak cukup sekadar itu, apabila berada didalam kelas menimba ilmu daripada ustaz dan ustazah. Dan seterusnya akan terdapat pula penjelasan tambahan daripada sahabat. Penjelasan yang menjelaskan perkara yang dirasakannya kurang jelas, saya kira cukup bagus.

Namun saya semakin bercelaru..

Benarlah nasihat sahabat saya yang ke'dua' apabila diminta pendapat tentang kecelaruan fikrah yang saya hadapi. Jawapannya ringkas, padat, dan berbekas.

"BELAJAR.." katanya ringkas. Benarlah ilmu sahajalah akan memberi pencerahan.

"Pilih haraki.." nasihatnya lagi.

Saya sangat setuju dengan kenyataan kedua. Kerana pendapat saya haraki ada semuanya tarbiah, siasah, dakwah dan tak terkecuali tasawuf!

Berapa ramai pejuang haraki yang mempunyai asas tasawuf? As-Syahid Imam Hassan Albanna sendiri sebelum menubuhkan ikhwanul muslimin, mempunyai asas tasawuf yang kuat.


MENJAUHI TTIK PERBEZAAN

Perbezaan pendapat itu bukanlah satu keaiban. Aib itu apabila fanatismenya suatu kelompok terhadap suatu pendapat dengan mengesampingkan pendapat yang lain. Memandang masalah khilafiah dengan cara seperti ini insya Allah dapat mempertemukan hati yang berpecah belah menuju kesatuan fikrah.

Imam Hassan Al Banna berkata:
"Nataa'wanu fi ma itafaqna a'laihi wa ya'dziru ba'dhuna ba'dhan fi ma ikhtalafna fihi"

(Kita berkejasama dalam perkara yang kita sepakati, dan saling memaafkan dalam perkara yang kita perselisihkan)

Dr. Yusuf Qardawi berkata, "Diantara suatu yang perlu dijauhi oleh para pemuda islam ialah menyibukkan diri dengan masalah-masalah cabang, sementara mereka meninggalkan masalah pokok yang besar dan berkaitan kelangsungan dan kewujudan umat dan perjalanannya.

Akibatnya, engkau lihat banyak diantara mereka yang membangun dan menundukkan dunia ini sekadar untuk mencukur janggut atau memendekkannya, atau menggerakkan jari ketika tahiyat, atau sekitar masalah fotografi, dan masalah lain yang sering diperdebatkan.

Mereka tidak sedar, bahawa sekarang adalah zaman sekularisme sedang menyerang kita, sosialisme sebagai fahaman kufur tersebar dimana mana, serta zionisme semakin memperdalam cengkeraman kuku-kukunya dan kaum salib semakin ligat menjalankan misinya..."


Kesimpulannya, "Alusul koblal furu' " (perkara pokok sebelum cabang).



*Sekadar pendapat rasa manusia jahil tak berilmu




p/s: Saya terus termenung..








Read more: perantaudiary | life is journey

6 comments:

  1. salam

    nasihat sket kawan2 mung.asyik nak gaduh je..
    aduish..kekadang aku pun tergolong dlm pergaduhan itu.penat sungguh gaduh pasal mende nih.

    tak pernah capai kefahama

    ReplyDelete
  2. aku harap aku bukan satu drpd dua shbt itu. aku yg ketiga.

    ReplyDelete
  3. ana nk keluar. xnk masuk

    ReplyDelete
  4. Ana nak keluar. xnk masuk.

    ReplyDelete
  5. apabila fitnah telah bertebaran diakhir zaman, maka beruzlah lah
    -mujahid-

    ReplyDelete