Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: Charger

Sunday, March 7, 2010

Charger





charger~


Saya sedang mencari charger, charger untuk Qarin (pendamping) saya.

Dah lama charger saya hilang, dan selalunya saya akan keliling satu kolej kediaman apabila Qarin saya kehabisan tenaganya.

Dan alhamdulillah, saya diberikan penggantinya, dengan seorang taukey cina RM 10 sahaja.


Saya juga sedang mencari charger untuk iman.

Ya, iman pun kena cas jugak..


ANALOGI

Jika semua manusia yang berada di muka bumi Allah swt ini boleh saya analogikan seperti handset.

Ya, seperti sebuah telefon bimbit. Bermacam model, warna dan bentuk.

Tidak kiralah apa sekalipun jenamanya, nokia, samsung, sony, atau sebagainya. Kita semua maklum fungsi utamanya hanyalah satu, iaitu menghubungkan antara kita sekaligus memudahkan segala urusan seharian.

Samalah juga manusia, tak kira rupa, keturunan, bangsa, dan warna kulit. Semuanya mempunyai satu tujuan hidup yang sama iaitu untuk mengabdikan diri kepada Allah.

Menjadi hamba.

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. Aku tidak menghendaki rezeki sedikitpun dari mereka dan aku tidak menghendaki supaya mereka memberi-Ku makan. Sesungguhnya Allah Dialah Maha pemberi rezeki yang mempunyai kekuatan lagi sangat kuat.

(Adz Dzariat: 56-58)

Iman manusia adakala naik dan adalakalanya turun, dan apabila graf iman semakin turun kita pasti dapat merasainya, jauhnya kita dengan sang Pencipta.

Dan ketika inilah charger tadi memainkan peranan.

Menambah dan meningkatkan semula ketakwaan dan keimanan kita kepada Allah swt.

Dan charger yang paling mujarab pastinya rumah Allah itu sendiri.

Ya, masjid sebagai charger.



SUMBER KETENANGAN

Tidak ada tempat lebih baik di bumi ini selain rumah Allah, di situlah terbit segala ketenangan.

Dan tidak ada tempat di bumi ini yang mampu menjanjikan ketenangan dan kedamaian hidup, melainkan rumah Allah itu sendiri.

Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Hurairah maksudnya:

"Tidak berhimpun satu kaum dalam rumah daripada rumah-rumah Allah (masjid/surau), membaca kitab Allah (al-Quran) dan berdiskusi mengenainya sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas mereka ketenangan, mereka diselubungi dengan rahmat Allah, dikelilingi dengan para Malaikat (menulis segala kebaikan mereka) dan Allah akan sentiasa mengingati mereka (kerana mereka juga mengingati-Nya)."

Oleh itu, rumah Allah menjanjikan bukan sekadar ketenangan, malah beberapa nikmat lain sebagai dorongan berbuat kebaikan.

Allah SWT menegaskan bahawa golongan Muslim yang sanggup memakmurkannya rumah-Nya adalah terdiri daripada mereka yang benar-benar memiliki kualiti iman yang sempurna.

Allah swt berfirman maksudnya:

"Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat Yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk."

(Attaubah ayat 18)

-Diedit dari (sumber)-


Seperti jugalah handset, manusia juga memerlukan charger. Charger untuk memulihkan dan menambahkan dan menyegarkan kembali keimanan kepada Allah swt.

Selepas seharian lelah mengejar dunia, j

adikanlah rumah Allah swt sebagai tempat untuk menyegarkan kembali keimanan dan ruh kita semula.


Carilah ketenangan di rumah Allah..


Read more: perantaudiary | life is journey

No comments:

Post a Comment