Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: politik kampus

Wednesday, January 13, 2010

politik kampus


“Politik ni adalah persepsi” kata seorang sahabat.

Saya terdiam sekejap, cuba menangkap maksud yang tersirat.

“Calon kena pandai bina persepsi..” tambahnya lagi.

Sahabat menjelaskan bahawa faktor persepsi daripada mahasiswa lain terhadap individu calon yang bertanding memainkan peranan yang cukup besar dalam menambahkan bilanga
n undi. Secara tidak langsung meluaskan pengaruh seseorang individu.

Penerangan lagak seorang YB.

Memenangi persepsi samalah juga kita membina kepercayaan individu lain terhadap kebolehan dan kemampuan yang kita miliki. Mainan persepsi juga boleh dijadikan senjata bagi menjatuhkan pihak lawan.
Politic and perceptions.



PERSEPSI

Namun apabila melihat suasana politik di kampus ini, saya sangat tak bersetuju. Kerana politik kampus ini tidak lebih sekadar memeriahkan suasana. Ya, memeriahkan suasana
yang tidak berapa meriah.

Saya rasa ramai yang setuju.


Bunyinya kontroversi, tapi sekadar menghangatkan suasana pilihan raya kampus (PRK) yang bakal menjelang pada penghujung bulan januari tidak berapa lama lagi. Menghangatkan suasana.


Teringat PRK pertama sebagai pengundi, saya dah lupa calon
yang diundi. Tiada kriteria pemilihan pemimpin, hanya klik mengikut bilangan yang ditetapkan dan asal sedap mata memandang. Manifesto, agenda, keperibadian dan kepimpinan calon langsung menjadi misteri.

Semuanya akibat tidak memeriahkan suasana.


PRK menjadi medan untuk memilih pimpinan mahasiswa, terpulang kepada kita menilai dan memilih calon daripada sudut yang bagaimana.



DEMOKRASI

“Kami join politik, tapi tolak demokrasi..” seorang sahabat bercerita.

Saya menggaru kepala yang tidak gatal. Malam itu saya bersem
bang “online” dengan seorang sahabat. Berkongsi persepsi tentang beberapa perkara tentang demokrasi dan politik.

Dan kesudahannya saya tak dapat jawapan yang saya cari.






SUARA KAMPUS


Politik kampus hari ini menggambarkan landskap politik negara beberapa tahun akan datang. Mahasiswalah yang bakal mencorakkan kepimpinan negara sepuluh tahun akan datang.

Maka tidak hairan jika pilihan raya kampus begitu mendapat perhatian daripada pihak kerajaan, mahupun pihak pembangkang. Masing-masing cuba mengambil kesempatan dan manfaaat.


Pelbagai agenda cuba dilaksanakan, dan antaranya adalah E-voting yang cukup mendapat perhatian masyarakat. Sistem pembuangan undi melalui sistem computer.


Sistem undi ini tidak memberikan kesan langsung bagi kampus yang tidak melibatkan persaingan antara pihak pro kerajaan dan pro pembangkang.Namun, bimbang wujudnya impak yang kuat kepada kampus-kampus veteran bagi menjalankan proses pilihan raya kampus yang telus dan bersih.

Sejauh mana ketelusan E-voting? Sama-samalah kita menilai keputusan PRK nanti.

Dan sama-samalah kita memeriahkan suasana yang tidak berapa meriah dan menghangatkan suasana yang tidak berapa hangat tadi.



p/s: jangan meNILAI e-voting di NILAI
.
Read more: perantaudiary | life is journey

No comments:

Post a Comment