Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: Kehebatan mukjizat Alquran

Tuesday, April 12, 2011

Kehebatan mukjizat Alquran





picture by http://baydba.deviantart.com/ - baca Quran jom.





Saya sedang termenung seperti biasa. 


Dan seperti selalu juga, diari ini cukup lama bersawang, sebenarnya banyak perkara untuk dikongsi, antara yang paling mengujakan adalah ceramah bedah buku daripada Dr. Mohd Arip Kasmo berkenaan kehebatan susunan ayat Quran.


Bagaimana hebatnya mukjizat Allah SWT ini dikaji mengikut kaca mata matematik dan statistik (boleh rujuk disini). Sekiranya koordinat-koordinat (titik-titik yang mewakili kedudukan surah dan bilangan ayat) dicantumkan, kelihatan kalimah Allah terbentuk dan apabila kordinat-kordinat ini cantumkan dengan cara yang lain, maka kalimah Muhammad pula terbentuk!








Turut terkesima dengan kehebatan surah Al-hadid yang cukup berkait rapat dengan kimia. 


Hadid diterjemah kedalam bahasa melayu adalah besi ataupun dalam istilah kimia digelar Ferum (Fe). Sebelum kemunculan angka (1,2,3,4..) orang arab menggunakan huruf-huruf jummal iaitu sitem pengiraan menggunakan abjad arab.




jumal

Hasil tambah kalimah arab daripada perkataan Al-Hadid memberi nilai 57. Apa yang menarik surah ini merupakan surah yang ke-57 dalam Al-Quran. Dan jika dibuang perkataan al, dikira perkataan hadid sahaja jumlahnya adalah 26.

Ini fakta yang paling mengujakan untuk peminat-peminat kimia, Ferum (Fe) mempunyai bilangan proton 26! Dan jika dikira perkataan kalimah Allah sebelum perkataan Hadid yang terdapat pada ayat ke 25, jumlahnya juga adalah 26!

Saya suka meminjam ayat Dr, "adakah ini juga masih kebetulan?"

Beliau turut membincangkan karangan pertamanya PASAK, dan dengan terujanya saya merembat kedua-dua buku tersebut, moga-moga bermanfaat. Menurut saya, siapa lagi yang diharap untuk mengkaji kehebatan AlQuran mengikut kaca mata sains selain daripada penimba ilmu dalam bidang itu sendiri.


Al-Quran menrupakan mukjizat teragung, analisis alquran menurut kaca mata sains bukanlah perkara baru bahkan ia cukup untuk dijadikan modal dan hujah yang ampuh bagi menarik golongan non-muslim kepada islam.


P/s: Masih dalam proses penekunan.


rujukan: 'kehebatan susunan Al-quran', Dr Mohd Arip kasmo





Read more: perantaudiary | life is journey

No comments:

Post a Comment