Read more: perantaudiary Blogspot | life is journey diari perantau: conteng-conteng: terbang tinggi

Friday, November 11, 2011

conteng-conteng: terbang tinggi








www.contengconteng.com



"Pegang kuat-kuat kucing the cat, jangan sampai jatuh".

"Kita nak pergi mana sebenarnya?" pandang-pandang ke bawah. 

"Hari ini kita akan terbang!" senyum, separuh menjerit.

"Kau tak takut ke? Tak gayat?" pandang-pandang semula ke bawah. Takut.

"Ah, aku dah cakap tadi jangan ikut, kau degil.." kening tajam ke depan.


"Sapa cakap aku takut? Ini kucing the cat lah!" cakar semakin kemas, mata terpejam rapat. 


Terus terbang, semakin lama semakin tinggi. Sehinggalah..


"Subhanallah cantiknya.." serentak mereka berbisik.









"Eh, kau ada dengar bunyi muzik?" mencari-cari ke kiri dan kanan. 


"Tak.." cakarannya makin kemas, takut jatuh agaknya. Bunyi muzik makin kuat, makin jelas.

"Kau perlahan-lahan melangkahkan kaki
Cuba mendaki sejauh lelangit yang tinggi
Seperti mereka yang telah merasa
Terbang tinggi apa pengertiannya

Hidupnya bagaikan insan yang asing
Si musafir berkelana di bumi yang lain
Tiada bermegah tidak terlalu lemah
Sebaik perkara yang sederhana

Kau takkan hidup dengan pujian manusia
Atau mati dengan cacian mereka
Pengertian hidup bukanlah apa yang kau sangka


Jangan kesal jangan sesal dengan siapa sebenarnya kita
Dan terbang tinggi di langit yang luas
Terima dirimu seadanya

Jangan caci pada si dia hina
Jangan benci pada yang tak mengertinya
Kasihanilah dia yang tak menghayatinya
Jangan takut kiranya kau berbeza

Perbezaanya kita ilmu dan sikah
Mungkin kelak kau akn mengertinya
Pengertian hidup bukanlah apa yang kau sangka

Jangan sesal jangan kesal
Jangan kesal jangan sesal
Terima dirimu seadanya
Dan terbang tinggi dilangit yg luas"

(Terbang tinggi : Yasin)



"Aku nak turun!" kucing the cat tiba-tiba mengamuk. Lapar agaknya.




"Sabarlah, sekejap je lagi.."




"Ah, turunkan aku kat sini.. sekarang juga!" mencakar-cakar pinggang.




"Hoi! Sakitlah" Menjerit.




"Eh kita kat mana ni?" pandang keliling, bingung. Tiba-tiba muncul bayangan ibunya 


membawa sesuatu, dia sendiri tidak pasti. Kucing the cat perlahan-lahan menjauh, 


menuju ke arah makanan yang telah terhidang.






"Mak dah kata jangan tidur lepas Asar, kan dah mengigau..

















P/s - "You won't live by others' compliments, Or die by their contempt."




Read more: perantaudiary | life is journey

1 comment:

  1. Salam. Terima kasih sebab sertai peraduan '10 000 Interpretasi'. Nanti hantarkan butiran berikut ke contengconteng@yahoo.com:-

    URL Blog:
    Nama Penerima:
    Alamat Pos:

    Saya akan poskan hadiah penanda buku Kucing the Cat secepat yang mungkin. Terima kasih! =)

    -Fadhli Hamdan
    www.contengconteng.com

    ReplyDelete